Naturen lockar till motion

Finländska vuxna väljer helst en äkta eller en anlagd naturmiljö för att motionera. I en naturmiljö fästs uppmärksamheten också vid mycket annat än motionsprestationen. Därför kan det ofta kännas mindre ansträngande att röra på sig i naturen än att motionera inomhus. En omväxlande terräng lockar även till raskare promenader än stadsmiljöer. 

Många upplever att de helt enkelt känner sig friska och mår bra när de rör sig i naturen. Ju oftare man rör sig i naturen, desto starkare påverkar naturen välbefinnandet. Det har konstaterats att de som rör på sig utomhus lättare gör det igen än de som motionerar inomhus. 

Naturen är den bästa lekplatsen för barn

Bild: Kati VähäsarjaSlingrande stigar, stenar, stubbar och träd lockar på ett naturligt sätt barn till aktivare motion än inomhus: klättring, hopp och spring samt fri lek som ger näring åt fantasin. Alla dessa är av stor betydelse för barnets utveckling. Motoriska färdigheter hjälper barnet att lära sig, skapa idéer och utveckla sina problemlösningsfärdigheter. 

Dessutom har naturen en lugnande effekt på barns otålighet och på störande beteende. Ett starkt förhållande till naturen i barndomen ger en god grund för resten av livet. 

Mångsidig motion på agendan

Naturen innebär en mångsidig och vanligen gratis motionsplats för självständiga motionärer. Programtjänstföretag verkar ofta i naturobjekt. Ett enkelt sätt att komma ut i naturen och få variation i de egna sätten att röra sig i naturen är att utnyttja företagens motionstjänster. 

Det är också värt att kontrollera de lokala föreningarnas utbud av motion i naturen. Om du önskar förnyelse i utbudet, tipsa klubbarna och föreningarna om dina önskemål.

Hälsofördelar av motion i naturen

Du uppnår bevisligen betydande hälsofördelar om du promenerar i rask takt fem eller fler dagar i veckan under sammanlagt 2,5 h eller rör dig snabbare, till exempel genom att springa, sammanlagt 1 h 15 min. per vecka. Effekterna är bland annat bättre viktkontroll samt reglering av blodtrycket, blodets sockerbalans och kolesterolvärdena. 

Genom regelbunden motion och att undvika att sitta oavbrutet förebygger man kroniska sjukdomar, såsom hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2-diabetes och problem i stöd- och rörelseorganen. Regelbunden motion är lika viktig för din hälsa som att låta bli att röka! 

Bild: Petri Jauhiainen

För dem som gillar aktivare motion och utmaningar